nedeľa 27. augusta 2017

Aký bude Osud Tearlingu?

Autor – Erika Johansen
Originálny názov – The Fate of the Tearling
Séria – Kráľovná Tearlingu
Diel – 3/3
Vydavateľstvo – Yoli
Rok vydania – 2017
Počet strán - 464
Hodnotenie na Goodreads – 3,8/ 14 675

Anotácia
Kelsea už nie je iba dievča z chatrče, ba ani mocná kráľovná Tearlingu. Je z nej obyčajná väzenkyňa vydaná na milosť a nemilosť krutej Červenej kráľovnej. Vydala jej svoje zafíry, odovzdala jej svoju moc, a hoci tým celkom nezachránila svoje kráľovstvo, získala preň niekoľko rokov mieru. Dokážu ich jej poddaní zúročiť tak, aby už nikdy nemuseli do otroctva? Nezrúti sa celá ríša, keď nemá panovníčku? Alebo sa jej samej podarí zničiť neporaziteľné zlo, aj keď momentálne sedí v temnici hlboko pod palácom? Možno by mohla povolať na pomoc silné ženy z minulosti, ktoré sa jej zjavovali tak intenzívne, až s nimi prežívala ich dávne životy.

***

Prvé dva diely Kráľovnej Tearlingu patrili pre mňa k najväčším knižným prekvapeniam minulého roka. A tak finále patrilo k mojim najočakávanejším knihám tohoto roka. Jedna z mojich najobľúbenejších fantasy sérií. Takže ak ste tak ešte neurobili, určite odporúčam tak urobiť (a nedať sa odradiť prvými 70 stranami jednotky).

Táto séria sa riadne líši od iných YA fantasy. Je oveľa surovejšia a drsnejšia, svet je vystavaný veľmi komplexne a rieši sa tam aj veľa politiky. A nie je tam žiadna romanca! Okrem toho má hlavná postava mozog a vie ho aj používať a vykonávať vlastné rozhodnutia! Dokonca nepotrebuje chlapa ešte aj k tomu, aby sa najedla. A najlepšie je, že má kopu chýb a tým pádom pôsobí naozaj reálne. Skvelá ženská hrdinka, prosím si takých viac. A okrem toho je to veľmi vydarená zmes fantasy a dystópie, aká sa len tak nevidí. V podstate túto sériu ani nemôžete nejako zaškatuľkovať, s ničím podobným som sa ešte nestretla. 
Kniha je napísaná výborne, len je to trošku pomalšie. Možno to nebola dokonalá kniha, ale také fakt dobré 4* to boli.

A potom... potom prišiel koniec. Ešte aj po dvoch týždňoch od dočítania knihy sa mi chce plakať, keď si na to spomeniem. Na jednej strane úplne chápem, prečo to tak ukončila. Malo to svoj zmysel a dôvod. Na druhej strane, ja som chcela úplne iný koniec. Autorka takto vybudovala niečo veľké a fantastické a nakoniec nič z toho. Dosť ma to sklamalo, lebo toho bola obrovská škoda.
Nehovorím, že je koniec zlý, to nie. Mal svoje opodstatnenie. Len ja som proste očakávala a chcela iný.
Koniec teda hodnotenie knihy dosť stiahol, no napriek tomu som si sériu aj knihu užila a určite vám po nich odporúčam siahnuť. Ja zatiaľ dúfam, že autorka čoskoro napíše niečo ďalšie.


Za knihu ďakujem internetovému kníhkupectvu Pre školy.
Môžete ju nájsť napríklad TU.

Kam ďalej?

3 komentáre:

  1. Keď som dočítala knihu, koniec sa mi zdal dosť jasný a smutný, no ako som sa spätne vracala, uvedomila som si, že ostalo veľa otázok nezodpovedaných, vynárajúcich sa ešte z prvej knihy:
    1. Na začiatku každej kapitoly boli opisované dejiny Morwinianom alebo niekym iným, kde Kelseu označovali ako glynnovskú kráľovnú a poznačenú - str. 156 - celý zvyšok života nosila na chrbte jazvu...

    2. Str. 127 odkaz glynnovskej kráľovnej - Glee Delamerová
    Predpokladam, že stará matka Glee bola tá Glee, Andalina dcéra a spolu s vnučkou prišla ku Kelseinmu pomníku. Stará Glee povedala: "Keby nebolo tejto ženy, nikdy by si sa nenarodila." Kelsea zachranila trojročnú Glee.

    3.str. 345, v roku 458 porovnávali Glynnovskú kráľovnú a Červenú kráľovnú. Mali už aj univerzity, o čo sa určite zaslúžila Kelsea.

    Teraz ostáva otázkou, či na konci tretej knihy Kelsea vymazala túto časovú líniu a nikdy sa nestala pravou poznačenou glynnovskou kráľovnou, Glee neprišla k pomníku s vnučkou, Kelsea sa nestala poznačenou kráľovnou a proste sa ceká história opisovaná začiatkom kapitol nestala alebo... sa Kelsee podarilo pomocou zafíru vrátiť späť čaaovú líniu a prvá kniha a ďalšie na začiatku kapitol skutočne opisovali históriu, ktorá sa stala a nezmizla.
    Aspoň tak si to myslím.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podľa mňa to celé vymazala, vznikol časový paradox.

      Odstrániť
  2. Neviem, ja mám pocit, akoby sa v tom autorka stratila a vzdala. Počas prvej knihy som si myslela, že to Kelsea vyjde a ľudia na ňu budú dlho spomínať ako na dobrú kráľovnú ( a že bude žiť dlho). Preto nerozumiem, prečo to autorka na konci úplne pomenila a rozhodla sa, že všetci umrú (hoci história tvrdila niečo iné a hovorila o Kelseaninom dlhom živote), asi chcela fanúšikov zaskočiť, čo už.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.